Pitkästä aikaa käytiin myös jälkimettässä, kiitos Karolle patistamisesta, nimittäin kivaa oli sekä minulla että koirilla! Vesangassa oltiin.

Tulppa on tehnyt muutamia kapulatreenejä ihan pikkupentuna mutta arvelin ettei se niistä juurikaan mitään muista. Niinpä tehtiin ensin "kapularuutu", eli tallattiin alue jonne Karo sitten pudotteli koiran nähden kapuloita. Sitten me mentiin Tulpan kanssa ruutuun ja naksuttelin sille kun se otti kosketusta kapulaan. Tämä meni minusta tosi hyvin, hetkittäin Tulppa imuutti ruudussa niin että tuhina kävi, ja muutenkin se minusta koko ajan etsi eikä välittänyt kummemmin lintujen äänistä. Harjoituksen edetessä se myös alkoi nostaa kapuloita ihan ilmaan.

Tauon jälkeen tehtiin sille pieni jälki: lyhyin askelin tallattu suora jossa 9 kapulaa. Tulppa meni hyvin nenä maassa mutta tietenkins e välillä myös harhautui jäljeltä, minä en sitä ohjaillut vaan annoin sen itse hoksata. Ihan lopussa pyysin sen sitten takaisin kun meni sen verran reippaammin että olsi mennyt kahdesta kepistä ohi. Muuten matkalle jäi vain yksi keppi.

Tästä on väännetty toisten harrastajien kanssa joskus: minä olen sitä mieltä että jos koiralta jää keppi metsään, se on vahinko eikä se itse tiedä sinne kepin jääneen - siksi on minusta myös turhaa koiraa tästä moittia tai alkaa korjaamaan. Toiset toki opettavat siten että yhtään keppiä ei saa ylittää ilmaisematta. Molemmilla tavoilla päästään varmasti hyvään lopputulokseen.

Karo oli tehnyt Lakille jäljen tien toiselle puolelle ja olin pyytänyt n. puolen kilsan mittaista mutta pikkuisen oli ollut kuulemma vaikea hahmottaa matkaa, lopulta jälki oli n. 250 metriä. Laki oli vetämässä metsään jo kaukaa, lopulta mun täytyi ihan viedä se suunnilleen jäljen alkuun koska muuten se olisi etsinyt jälkeä varmaan kilometrin päästä... Mutta kun se jäljelle pääsi se ei enää muuta ajatellut. vauhtia oli alussa vähän liikaa ja pari kertaa se harhautui sivuun, mutta palasi oma-aloitteisesti siihen missä oli jäljen kadottanut. Keppejä se nosti tasaiseen tahtiin, olin laskevinani että kaikki kuusi löytyivät mutta autolla niitä sitten olikin vain viisi. Putosiko yksi vai jäikö se matkalle, en tiedä enkä oikeastaan välitäkään. Vallan hyvä suoritus noin kylmiltään yli 2 vuoden tauon jälkeen.