Kuten tuossa aiemmin jo pohdin, Muru ei etene jos en ala rakentaa sille ihan tosissani kokonaisia ja samalla uusiakin tokoliikkeitä. Niinpä olen viime päivinä oikein keskittynyt sen kanssa treenaamiseen. Ja edistystähän tapahtuu heti, ihan silmissä!

Ihan uusia juttuja ollaan otettu treeniin mukaan kaksi: Tokohyppy ja nouto. Koskapa Muru ei ole harrastanut vielä agilitya ollenkaan, käsite hyppy on sille oikeasti ihan outo ja uusi juttu! Ja vähän epämiellyttäväkin, ainakin niin että pitää hypätä silloin kun minä sanon eikä silloin kun neitiä itseään huvittaa. Nakkia nakkailemalla hypyn yli sain Murtsin aika äkkiä hokaamaan mistä on kyse, sitten vaan jätin nakin heittämättä ja tein "vale"heiton, jonka jälkeen nakki lensi kun koira oli lähtenyt hypylle. Tämä onnistui kun hyppykorkeus oli 20cm. Kun nostin korkeutta, Muru keksi että se pääsee näppärästi kiertämään hypyn, mutta mun reaktiokykyni ei riittänyt vaan heitin nakin silti. Pöh! Toisella treenikerralla olin tarkempi, ja pidin hypyn matalampana koko ajan. Täytyy maltaa opettaa tekniikka ja hypylle lähtö pelkällä käskyllä ennenkuin nostan korkeutta. Sitten mun täytyisi olla mustavalkoinen myös paluun kanssa: hypyltä joko palataankin hypyn kautta tai sitten mennään ottamaan koira haltuun esteen taakse. Ei sieltä täältä ohitus- takaisintuloja! Raippaa minulle!

Noutoasian kanssa vaivasin päätäni eräänkin kerran. En sitten kuitenkaan ottanut harjoitteluun tunnarikapulaa vaan kevyen ohjatun noudon kapulan, se olisi selkeämpi koiralle kun siitä saa van keskeltä kiinni (luulin).

Olen yrittänyt naksuttelemalla saada Murua nostamaan kapulan. Olen onnistunut niin pitkälle että se nojaa kuonoaan kapulaan... mutta ei avaa suutaan. Nyt kokeilin myös ihan perinteistä pidä- harjoitusta: koira eteen istumaan (hihnassa), suu auki ja kapula suuhun. Joo, tämä kyllä onnistui mutta vaikka kuinka vuolaasti kehuin ja Muru pitikin kapulaa ihan vapaaehtoisesti, se ei vieläkään ottanut sitä ilman että avasin sen suun.

Sittenpä vaan kokeilin heittää. Muru juoksi heti innoissaan kapulalle mutta ei vieläkään ottanut sitä. Heittelin ja potkiskelin sitä tovin ja Muru innostui koko ajan enemmän, se leikitteli kapulalla tassuillaan ja töykki sitä, ja sitten se otti sen. Ja juoksi kapula suussa rinkiä. Kun kehuin sitä se vaan nosti päätään ja häntäänsä ja juoksi kovbempaa. Jeee-ee ! kerran kokeilin tänne-käskyllä mutta silloin Muru pudotti kapulan, no eihän tuo luoksetulokaan vauhdista ole ihan varma vielä joten ehkä vähän turhaan ahnehdin. Mutta ainakin kapulasta on tehty nyt kiva juttu!