Viikkovalmennuksissa keskityttiin tällä kertaa perusasioiden opetteluun - no ne jotka osasi sai tietenkin kertausta mutta kyllä meidän kohdalla kyse oli ihan puhtaasti opettelemisesta. Ensin tehtiin lämmittelynä koiran kanssa juoksentelua ilman esteitä, ohjauskuvioita tapaillen (tälle on joku nimikin en nyt muista mikä...). Kovasti Lyytistä irtosi haukkua ja sehän juoksi koko ajan mun eteen, joten mun piti ihan tosissaan kääntyillä että sain noita ohjausjuttuja sovellettua tähän. Sitten aloitettiin ihan yksittäisellä hypyllä poispäinkäännöstä ja sylkkäriä. Ja kuten arvata saattaa, Lyytille oli ylivaikeeta tuo poispäinkäännös, se kyn tykkää räpättää mulle päin naamaa, ja mulle oli ylivaikeeta tuo sylkkäri. Mutta lopulta tuhansien nakinpalojen jälkeen nämä onnistuivat ja vieläpä molempiin suuntiin!

Seuraavaksi "helppo" harjoitus jossa koiraa läheteltiin puolelta toiselle hypyille ts. sitä ohjattiin takaa. Minä ajattelin että tämä olisi meille helppo, ja niin varmaan olisikin ollut jos ei oltaisi juuri tätä ennen tehty noita harjoituksia joissa koira oli koko ajan lähellä ja se sai minulta namia. Eli Lyyti ei irronnut ensimmäisellekään hypylle ilman namikuppia! Olisi kyllä pitänyt... Mutta namikupin kanssa saatiin se kuitenkin etenemään haukkumatta.

takaaleikkaukset.jpg

Lopuksi tehtiin vielä takaakiertoharjoitus jossa koiraa ohjattiin pelkillä valsseilla ja keilauksilla putken ja vaihtuvan kierrettävän kohjteen välillä. Kuvaan laitoin hypyt mutta todellisuudessa tässä oli pelkät hypyn siivekkeet nipussa joita koira kiersi. Ohjaaja pyrki pysymään lähempänä putkea kuin hyppyjä. Tämä onnistui meiltä oikein hyvin sitten kun olin sisäistänyt kummalla kädellä ohjaan mitäkin, eli vasemmalla kädellä koora putkeen, valssi, oikealla kädellä keilaus siivekkeiden ympäri ja valssi, vasemmalla kädellä putkeen, valssi jne. Hyvä pointti oli huomata kuinka Lyytin vauhti kiihtyi kun kehuin sitä juuri kun se oli menossa siivekkeen taakse!

takaakierrot.jpg